• metadata.omgeving.vlaanderen.be
  •   Search
  •   Map

Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2016.</SPAN></P><P><SPAN>Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Ln</SPAN><SPAN>ight</SPAN><SPAN>. </SPAN><SPAN>De parameter </SPAN><SPAN>Lnight </SPAN><SPAN>stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring.</SPAN></P><P><SPAN>De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Simple

Date (Creation date)
2017-12-13
Citation identifier
MercatorNet-be / 83ef01b5-8ef8-4eeb-b8cf-c0fd447a8d80
Purpose

Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Status
Completed
Owner
  Brussels Airport Company
Auguste Reyerslaan 80 , Schaarbeek , 1030 , België
Publisher
  MercatorNet
Koning Albert II-laan 20, bus 8 , Brussel , 1000 , België
02 553 83 50
Custodian
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20, bus 8 , Brussel , 1000 , België
02 553 83 79
Maintenance and update frequency
5annually
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
  • Menselijke gezondheid en veiligheid

INSPIRE priority data set

  • Directive 2002/49/EC

  • Environmental noise exposure (Noise Directive)

  • Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)

  • Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)

High-value dataset categories
  • Aardobservatie en milieu
  • Geluid

GDI-Vlaanderen Trefwoorden

  • Lijst M&R INSPIRE
  • Herbruikbaar
  • Kosteloos
  • Metadata GDI-Vl-conform
  • Metadata INSPIRE-conform
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Vlaamse Open data
Keywords Trefwoorden
  • MercatorNet

  • OpenbareMetadata

  • hh_lucht_lnight_2016

  • luchtverkeer

  • geluidskaart

  • geluidshinder

  • hinder

  • geluid

  • Brussel-Nationaal

  • Brussels Airport

  • HVD
Vlaamse regio's
  • Vlaams Gewest
INSPIRE - Ruimtelijke dekking
  • Regionaal

Resource specific usage

No information provided.
Use limitation

Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC.


De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC

Use limitation

Beperking(en) op de publieke toegang

Access constraints
Other restrictions
Other constraints
Geen beperkingen op de publieke toegang.
Use limitation

Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden

Use constraints
Other restrictions
Other constraints
In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Other constraints
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Other constraints
Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Classification
Unclassified
Spatial representation type
Vector
Denominator
1000
Language
Nederlands; Vlaams
Character set
UTF8
Topic category
  • Environment
Description

Huidige begrenzing

N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier
Vlaams Gewest
Supplemental Information

Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten

teruggevonden worden in deze dataset.

Unique resource identifier
Belge 1972 / Belgian Lambert 72
Unique resource identifier
ETRS89 / Belgian Lambert 2008
Distribution format
Name Version

GeoPackage

OnLine resource
hh:hh_lucht_lnight_2016

Downloadlink in geopackage formaat voor de dataset: Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren.

Hierarchy level
Dataset

Conformance result

Date (Publication date)
2010-12-08
Explanation

Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening

Pass
Yes

Conformance result

Date (Publication date)
2023-01-20
Pass
Yes

Absolute external positional accuracy

Quantitative result

Completeness omission

Quantitative result

Completeness commission

Quantitative result

Thematic classification correctness

Quantitative result

Statement

Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES).


De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting. Belangrijkste databronnen: 1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company) 2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol) 3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol).


Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG): De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten. Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer: De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lnight werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b. Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden: De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ .

Included with dataset
Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)

Metadata Metadata

File identifier
36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d XML
Metadata language
Nederlands; Vlaams
Character set
UTF8
Hierarchy level
Dataset
Hierarchy level name

dataset

Date stamp
2024-11-18
Metadata standard name

ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0

Metadata standard version

GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0

Point of contact
  Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20, bus 8 , Brussel , 1000 , België
02 553 83 79
 
 

Overviews

Spatial extent

N
S
E
W
thumbnail


Keywords Trefwoorden

GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
Menselijke gezondheid en veiligheid
INSPIRE priority data set
Directive 2002/49/EC Environmental noise exposure (Noise Directive) Major airports noise exposure delineation (Noise Directive) Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)

Provided by

logo
Access to the catalogue
Read here the full details and access to the data.

Associated resources

Not available


  •   About
  •   Github
  •