• metadata.omgeving.vlaanderen.be
  •  
  •  
  •  

Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2016.</SPAN></P><P><SPAN>Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Ln</SPAN><SPAN>ight</SPAN><SPAN>. </SPAN><SPAN>De parameter </SPAN><SPAN>Lnight </SPAN><SPAN>stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring.</SPAN></P><P><SPAN>De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd.

owner : {{md.getOwnername()}}

{{'mdStatusRecord' | translate}}: {{('mdStatus-' + md.mdStatus) | translate}}
  • Identificatie
  • Inhoud
  • Referentiesysteem
  • Kwaliteit
  • Conformiteit
  • Toegangs- en gebruiksbeperkingen
  • Distributie
  • Meta-metadata
  • Objectencatalogus
  • Schema info
  • Ruimtelijke informatie

    Identificatie

    Identificatie

     

    Inhoud

    Inhoud

    Classification of data and services
     
    mdConstraintsSection
    gmd:resourceConstraints
     
     
    Metadata language Nederlands Dutch
    Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
     

Referentiesysteem

Reference system

Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89-extended / LAEA Europe

Kwaliteit

gmd:dataQualityInfo
gmd:lineage
gmd:processStep
 
gmd:source
Collection method
 
gmd:processor
Metadata

Reference system

File identifier 36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89-extended / LAEA Europe

Data identification

Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) 2017-12-13
Edition December 2017
Identifier 83ef01b5-8ef8-4eeb-b8cf-c0fd447a8d80
Purpose Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Status Completed: Production of the data has been completed
Owner: Party that owns the resource
Brussels Airport Company NV /SA
Luchthaven Brussel Nationaal Zaventem 1930 BELGIE

+32 2753 42 00
Custodian: Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures appropriate care and maintenance of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Maintenance and update frequency 5annually: 5annually
Date of next update 2022-12-31
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • geluidshinder
  • geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Metadata GDI-Vl-conform
Keywords
  • LUCHTVERKEER
  • GELUIDSKAART
  • BRUSSELS AIRPORT
  • BRUSSEL-NATIONAAL
  • GELUIDSHINDER
  • HINDER, GELUID
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • OpenbareMetadata
Specific usage De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC.
Constraints
Use limitation Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC.
Use limitation De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC
Legal constraints
Use limitation De gegevens zijn auteursrechtelijk beschermd. De informatie is openbaar en eenieder heeft inzagerecht conform het decreet openbaarheid van bestuur. Het gebruik van taken van algmeen belang door instanties (openbare instellingen) is geregeld door het decreet betreffende Geografische Data-Infrastructuur Vlaanderen. Voor elk ander gebruik dient de gebruiker zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens. Bronvermelding dient te gebeuren conform de werkwijze opgegeven door de eigenaar.
Use limitation Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart, referentiejaar 2016, belangrijke luchthaven, Lnight, Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving (BJO)"
Use limitation Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. *** aan te vullen na publicatie WMS ***
Access constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints other constraints
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Security constraints
Use limitation security uselimitation
Classification Unclassified: Available for general disclosure
Spatial representation type Vector: Vector data is used to represent geographic data
Denominator 20000
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Topic category
  • Environment
N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier Vlaanderen
Supplemental Information

Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG):

De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen.

De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten.

Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer:

De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lnight werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b.

Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden:

De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ .

Feature catalogue description

Included with dataset Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)

Distribution

Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper—July 1998)

  • GML (3.1.1)

Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
Units of distribution Vlaams Gewest
OnLine resource Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS )

WMS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-map Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS )

WFS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-feature Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Data quality

Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Conformance result
Title Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) 2010-12-08
Explanation Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Pass No
Statement Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES).
Description

De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting.

Belangrijkste databronnen:

1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company)

2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol)

3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol)

 
 
 
 
 
 

Conformiteit

Conformity
 
 
 

Toegangs- en gebruiksbeperkingen

mdLegalAndSecurityConstraintsSection

gmd:resourceConstraints
gmd:MD_LegalConstraints
gmd:otherConstraints
Metadata

Reference system

File identifier 36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89-extended / LAEA Europe

Data identification

Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) 2017-12-13
Edition December 2017
Identifier 83ef01b5-8ef8-4eeb-b8cf-c0fd447a8d80
Purpose Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Status Completed: Production of the data has been completed
Owner: Party that owns the resource
Brussels Airport Company NV /SA
Luchthaven Brussel Nationaal Zaventem 1930 BELGIE

+32 2753 42 00
Custodian: Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures appropriate care and maintenance of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Maintenance and update frequency 5annually: 5annually
Date of next update 2022-12-31
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • geluidshinder
  • geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Metadata GDI-Vl-conform
Keywords
  • LUCHTVERKEER
  • GELUIDSKAART
  • BRUSSELS AIRPORT
  • BRUSSEL-NATIONAAL
  • GELUIDSHINDER
  • HINDER, GELUID
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • OpenbareMetadata
Specific usage De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC.
Constraints
Use limitation Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC.
Use limitation De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC
Legal constraints
Use limitation De gegevens zijn auteursrechtelijk beschermd. De informatie is openbaar en eenieder heeft inzagerecht conform het decreet openbaarheid van bestuur. Het gebruik van taken van algmeen belang door instanties (openbare instellingen) is geregeld door het decreet betreffende Geografische Data-Infrastructuur Vlaanderen. Voor elk ander gebruik dient de gebruiker zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens. Bronvermelding dient te gebeuren conform de werkwijze opgegeven door de eigenaar.
Use limitation Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart, referentiejaar 2016, belangrijke luchthaven, Lnight, Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving (BJO)"
Use limitation Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. *** aan te vullen na publicatie WMS ***
Access constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints other constraints
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Security constraints
Use limitation security uselimitation
Classification Unclassified: Available for general disclosure
Spatial representation type Vector: Vector data is used to represent geographic data
Denominator 20000
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Topic category
  • Environment
N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier Vlaanderen
Supplemental Information

Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG):

De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen.

De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten.

Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer:

De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lnight werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b.

Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden:

De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport: http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ .

Feature catalogue description

Included with dataset Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)

Distribution

Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper—July 1998)

  • GML (3.1.1)

Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
Units of distribution Vlaams Gewest
OnLine resource Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS )

WMS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-map Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS )

WFS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-feature Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Data quality

Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Conformance result
Title Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) 2010-12-08
Explanation Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Pass No
Statement Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES).
Description

De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting.

Belangrijkste databronnen:

1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company)

2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol)

3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol)

 
 
   

Distributie

gmd:distributionInfo

 
Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper—July 1998)

  • GML (3.1.1)

Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
Units of distribution Vlaams Gewest
OnLine resource Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS )

WMS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-map Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS )

WFS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-feature Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren

Meta-metadata

gmd:MD_Metadata

 
File identifier 36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79

Objectencatalogus

gmd:contentInfo

gmd:featureCatalogueCitation
featureCatalogueCitationUuidref
 
 
Citation proposal

Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning). Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren. https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/api/records/36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d

Overviews

Provided by

logo

Share on social sites

Associated resources



  •  
  •  
  •