Meta-metadata |
Metadata identificator (fileIdentifier) |
36e5467e-dcdc-4f18-8ff6-e695e1b0739d
XML
|
Taal |
Nederlands
Nederlands
|
Karakterset |
UTF-8
UTF-8:
8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
|
Hiërarchisch niveau |
dataset
Dataset:
Informatie heeft betrekking op de dataset.
|
Beschrijving hiërarchisch niveau |
dataset
|
Contactpunt:
Partij waarmee contact kan worden opgenomen voor het vergaren van kennis of
verstrekking van de data.
|
|
Metadata wijzigingsdatum |
2024-04-08
|
Naam metadatastandaard |
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
|
Versie metadatastandaard |
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0
|
Alternatieve titel |
Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lnight - contouren
|
Versiedatum (Creatie: Aanmaakdatum of opnamedatum van de dataset.) |
2017-12-13
|
Identifier |
MercatorNet-be
/
83ef01b5-8ef8-4eeb-b8cf-c0fd447a8d80
|
Doel van vervaardiging |
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
|
Status |
compleet:
Productie van de data is compleet / afgerond.
|
Eigenaar:
Partij die eigenaar is van de data.
|
|
Uitgever:
Partij die de data publiceert.
|
MercatorNet
Koning Albert II-laan 20, bus 8
Brussel
1000
België
|
Beheerder:
Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer
van de data.
|
|
Frequentie |
5-jaarlijks:
Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd.
|
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Thema: Trefwoord dat een welbepaald onderwerp identificeert.) |
|
INSPIRE priority data set (Thema: Trefwoord dat een welbepaald onderwerp identificeert.) |
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden |
|
Trefwoorden |
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
luchtverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
Brussel-Nationaal
-
Brussels Airport
|
Vlaamse regio's (Plaats: Trefwoord dat een plaats identificeert.) |
|
INSPIRE - Spatial scope |
|
Beschrijving beperkingen |
Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC.
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC
|
Legale beperkingen |
|
Legale beperkingen |
|
Type veiligheidsbeperking |
vrij toegankelijk:
Beschikbaar voor algemene ontsluiting.
|
Ruimtelijk schema dataset(serie) |
vector:
Vector data wordt gebruikt om
geografische data te representeren.
|
Noemer |
1000
|
Taal |
Nederlands
Nederlands
|
Karakterset |
UTF-8
UTF-8:
8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
|
Categorie(en) |
|
Beschrijving bewerking |
Huidige begrenzing
|
|
Geografische identifier |
Vlaams Gewest
|
Aanvullende informatie |
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
|
Onderdeel van de dataset |
Ja
|
Objectencatalogus citaat |
|
Niveau kwaliteitsinformatie |
Dataset:
Informatie heeft betrekking op de dataset.
|
Resultaat |
Titel specificatie |
VERORDENING (EU) Nr. 1089/2010 VAN DE COMMISSIE van 23 november
2010
ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees
Parlement en
de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen
ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot
ruimtelijke
gegevens |
Versiedatum (Publicatie: Uitgavedatum van de dataset.) |
2010-12-08
|
Uitleg |
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
|
Conform verklaard |
Ja
|
|
Geometrische nauwkeurigheid |
|
Volledigheid |
|
Overbodige/aanvullende data |
|
Thematische classificatie |
|
Algemene beschrijving herkomst |
Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES).
De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting. Belangrijkste databronnen: 1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company) 2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol) 3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol).
Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG): De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten:
https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten.
Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer: De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lnight werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b. Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden: De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport:
http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/
.
|
|