Geluidsbelastingkaart vliegverkeer, internationale luchthavens – Lden – toestand 2024
Geluidsbelastingskaart voor de in Vlaanderen gelegen internationale luchthavens Brussel-Nationaal, Oostende-Brugge, Kortrijk-Wevelgem en Antwerpen.
Simple
- Date (Creation date)
- 2025-07-01
- Date (Publication date)
- 2025-08-07
- Citation identifier
- MercatorNet-be / 270be9da-705a-5549-be44-96aef3badb80
- Purpose
-
Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthavens Brussel-Nationaal, Oostende-Brugge, Kortrijk-Wevelgem en Antwerpen weergegeven. Deze data worden jaarlijks berekend in opdracht van de luchthavens zelf in het kader van de Vlaamse Milieuwetgeving (VLAREM). Het referentiejaar van deze data rond de luchthavens is 2024.
De geluidsbelasting wordt uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over een etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren.
- Status
- Completed
- Maintenance and update frequency
- Annually
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Keywords Trefwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
geluidshinder
-
geluid
-
geluidskaart
-
luchthaven
-
luchtverkeer
-
leefkwaliteitsviewer
-
Brussels airport
-
Oostende
-
Antwerpen
-
Kortrijk-Wevelgem
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Resource specific usage
- Use limitation
-
Aangezien de gebruikte rekenmethodes kunnen afwijken van de eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2024 te vergelijken met voorgaande edities. De vastgestelde verschillen in blootstelling kunnen immers het gevolg zijn van de gewijzigde rekenmethode, en niet noodzakelijk wijzen op een toename of afname van de werkelijke blootstelling.
De vernieuwde rekenmethode conform ECAC Doc 29 4e editie is enkel verplicht in het kader van de uitvoering van de richtlijn 2002/49/EG voor de 5-jaarlijkse opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten.
Het gebruik van ECAC Doc 29 3e editie, waaraan INM 7.0 voldoet als compatibel rekenmodel, is nog steeds toegestaan voor VLAREM-rapportering op grond van art 5.57.1.2 §3:
De geluidscontouren worden berekend een rekenmodel dat compatibel is met de methodologie, vermeld in ECAC Doc. 29, 3e editie (2005) of een latere uitgave.
- Use limitation
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- Access constraints
- Other restrictions
- Other constraints
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Use limitation
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- Use constraints
- Other restrictions
- Classification
- Unclassified
- Spatial representation type
- Vector
- Denominator
- 1000
- Language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Topic category
-
- Health
- Description
-
Huidige begrenzing
))
- Geographic identifier
- Vlaams Gewest
- Supplemental Information
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Unique resource identifier
- Belge 1972 / Belgian Lambert 72
- Distribution format
-
Name Version GeoPackage
- OnLine resource
- hh_geluid_vliegver_2024.zip
- OnLine resource
-
hh:hh_geluid_vliegver_2024
(
OGC:WMS
)
WMS-capabilities Geluidsbelastingkaart vliegverkeer, internationale luchthavens – Lden – toestand 2024
- OnLine resource
-
hh:hh_geluid_vliegver_2024
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-getmap Geluidsbelastingkaart vliegverkeer, internationale luchthavens – Lden – toestand 2024
- OnLine resource
-
hh:hh_geluid_vliegver_2024
(
OGC:WFS
)
WFS-capabilities Geluidsbelastingkaart vliegverkeer, internationale luchthavens – Lden – toestand 2024
- OnLine resource
-
hh:hh_geluid_vliegver_2024
(
OGC:OGC-API-Features
)
OGC Features API: Geluidsbelastingkaart vliegverkeer, internationale luchthavens – Lden – toestand 2024
- Hierarchy level
- Dataset
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2010-12-08
- Explanation
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Pass
- No
Absolute external positional accuracy
Quantitative result
Completeness omission
Quantitative result
Completeness commission
Quantitative result
Thematic classification correctness
Quantitative result
- Statement
-
Voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem werd de berekening van de geluidscontouren voor 2024 nog uitgevoerd volgens een licht afwijkende rekenmethode (INM 7.0 door KULeuven) in vergelijking met de andere luchthavens (ECHO door To70). Desondanks blijven de resultaten onderling goed vergelijkbaar.
De overgang van de rekenmethode van ECAC Doc 3e editie naar 4e editie is nog niet voor alle luchthavens algemeen. Voor de berekening van de geluidscontouren van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem werd nog met de 3de editie gewerkt:
• Brussels Airport: Doc 29 4e editie vanaf de contouren voor het jaar 2021 (ECHO) door To70
• Oostende: Doc 29 4e editie vanaf de contouren voor het jaar 2022 (ECHO) door To70
• Antwerpen: Doc 29 4e editie vanaf de contouren voor het jaar 2022 (ECHO) door To70
• Kortrijk-Wevelgem: nog steeds ongewijzigd Doc 29 3e editie (INM 7.0) door KUL, labo ATF
Metadata Metadata
- File identifier
- d831a9e6-a36e-53c8-8da5-271041b37a7f XML
- Metadata language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Hierarchy level
- Dataset
- Hierarchy level name
-
dataset
- Date stamp
- 2025-08-08
- Metadata standard name
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Metadata standard version
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0
Overviews
Spatial extent
))
Provided by
