Meta-metadata |
Metadata identificator (fileIdentifier) |
a75bd6af-f1a2-4e2d-b7d3-ef70dd8b85b6
XML
|
Taal |
Nederlands
Nederlands
|
Karakterset |
UTF-8
UTF-8:
8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
|
Hiërarchisch niveau |
dataset
Dataset:
Informatie heeft betrekking op de dataset.
|
Beschrijving hiërarchisch niveau |
dataset
|
Contactpunt:
Partij waarmee contact kan worden opgenomen voor het vergaren van kennis of
verstrekking van de data.
|
|
Metadata wijzigingsdatum |
2024-04-08
|
Naam metadatastandaard |
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
|
Versie metadatastandaard |
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0
|
Alternatieve titel |
Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lnight - contouren
|
Versiedatum (Creatie: Aanmaakdatum of opnamedatum van de dataset.) |
2018-01-31
|
Identifier |
MercatorNet-be
/
de57bc02-f0f5-4769-9303-7c995bc7661c
|
Doel van vervaardiging |
Algemene beleidsondersteunende kaart.
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG): De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen. De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring. Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten:
https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten
Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar. Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt. De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012. De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.
|
Status |
compleet:
Productie van de data is compleet / afgerond.
|
Eigenaar:
Partij die eigenaar is van de data.
|
|
Eigenaar:
Partij die eigenaar is van de data.
|
|
Uitgever:
Partij die de data publiceert.
|
MercatorNet
Koning Albert II-laan 20, bus 8
Brussel
1000
België
|
Beheerder:
Partij die verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd en zorg draagt voor het beheer
van de data.
|
|
Frequentie |
5-jaarlijks:
Data wordt één keer per 5 jaar geactualiseerd.
|
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Thema: Trefwoord dat een welbepaald onderwerp identificeert.) |
|
INSPIRE priority data set (Thema: Trefwoord dat een welbepaald onderwerp identificeert.) |
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation - night (Noise Directive)
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden |
|
Trefwoorden |
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
spoorverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
tramverkeer
|
Vlaamse regio's (Plaats: Trefwoord dat een plaats identificeert.) |
|
INSPIRE - Spatial scope |
|
Legale beperkingen |
|
Legale beperkingen |
|
Type veiligheidsbeperking |
vrij toegankelijk:
Beschikbaar voor algemene ontsluiting.
|
Ruimtelijk schema dataset(serie) |
vector:
Vector data wordt gebruikt om
geografische data te representeren.
|
Noemer |
1000
|
Taal |
Nederlands
Nederlands
|
Karakterset |
UTF-8
UTF-8:
8-bit variabele grootte universele karakterset, gebaseerd op ISO/IEC 10646
|
Categorie(en) |
|
Beschrijving bewerking |
Huidige begrenzing
|
|
Geografische identifier |
Vlaams Gewest
|
Aanvullende informatie |
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
|
Onderdeel van de dataset |
Ja
|
Objectencatalogus citaat |
|
Niveau kwaliteitsinformatie |
Dataset:
Informatie heeft betrekking op de dataset.
|
Resultaat |
Titel specificatie |
VERORDENING (EU) Nr. 1089/2010 VAN DE COMMISSIE van 23 november
2010
ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees
Parlement en
de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen
ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot
ruimtelijke
gegevens |
Versiedatum (Publicatie: Uitgavedatum van de dataset.) |
2010-12-08
|
Uitleg |
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
|
Conform verklaard |
Ja
|
|
Geometrische nauwkeurigheid |
|
Volledigheid |
|
Overbodige/aanvullende data |
|
Thematische classificatie |
|
Algemene beschrijving herkomst |
Vinçotte n.v. i.s.m. G.I.M. februari 2018, Eindrapport 'Strategische Geluidsbelastingkaarten Weg- en Spoorverkeer Vlaanderen', Studie in opdracht van Vlaamse overheid - Departement Omgeving en Agentschap Wegen en Verkeer.
|
|