• metadata.omgeving.vlaanderen.be
  •  
  •  
  •  

Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren

Strategische geluidsbelastingkaart van belangrijke luchthavens. Het referentiejaar van deze data is 2011. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie rond de luchthavens van Brussels Airport, Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem aangegeven. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lnight. Het Lnight-niveau is het gemiddelde van de geluidsniveaus tijdens de nacht (23-07u) en is één van de geluidindicatoren die representatief zijn voor mogelijke, nachtelijke slaapverstoring.

Deze geluidsbelastingkaart wordt 5-jaarlijks geactualiseerd.

owner : {{md.getOwnername()}}

{{'mdStatusRecord' | translate}}: {{('mdStatus-' + md.mdStatus) | translate}}
  • Identificatie
  • Inhoud
  • Referentiesysteem
  • Kwaliteit
  • Conformiteit
  • Toegangs- en gebruiksbeperkingen
  • Distributie
  • Meta-metadata
  • Objectencatalogus
  • Schema info
  • Ruimtelijke informatie

    Identificatie

    Identificatie

     

    Inhoud

    Inhoud

    Classification of data and services
     
    mdConstraintsSection
    gmd:resourceConstraints
     
     
    Metadata language Nederlands Dutch
    Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
     

Referentiesysteem

Reference system

Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89 / UTM zone 31N (N-E)

Kwaliteit

gmd:dataQualityInfo
gmd:lineage
gmd:processStep
 
gmd:source
Collection method
 
gmd:processor
Metadata

Reference system

File identifier 46a5b396-8769-4b28-8d2f-ccd1394becae XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89 / UTM zone 31N (N-E)

Data identification

Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) 2012-10-12
Edition 2011
Identifier fc37e62f-815c-47df-a761-36c92e127fef
Purpose Algemene beleidsondersteunende kaart. Om een objectieve inschatting te kunnen maken van de geluidbelasting van de belangrijke luchthavens op de omgeving worden op periodieke basis geluidscontouren berekend. Deze geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De strategische geluidsbelastingkaart gerapporteerd in uitvoering van de Europese richtlijn Omgevingslawaai (RL 2002/49/EG) weerspiegelt de situatie voor het referentiejaar 2011.
Status Completed: Production of the data has been completed
Custodian: Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures appropriate care and maintenance of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
www.omgevingvlaanderen.be
Website www.omgevingvlaanderen.be
Owner: Party that owns the resource
Brussels Airport Company n.v./s.a. (BAC)
Luchthaven Brussel-Nationaal Zaventem 1930 BELGIE

+32 2 753 42 00
+32 2 753 42 50 
Owner: Party that owns the resource
Vlaamse overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Luchthavenbeleid - ( )
Koning Albert II-laan 20 bus 2 Brussel 1000 België

+ 32 2 553 78 11
+ 32 2 553 78 65 
Owner: Party that owns the resource
Internationale luchthaven Kortrijk-Welvelgem (WIV) - ( )
Luchthavenstraat 1, bus 1 Wevelgem 8560 België

Maintenance and update frequency 5annually: 5annually
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • geluidshinder
  • geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Metadata GDI-Vl-conform
Keywords
  • LUCHTHAVEN
  • GELUIDSCONTOUREN
  • GELUIDSHINDER
  • VLIEGTUIGGELUID, GELUID
INSPIRE priority data set (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • OpenbareMetadata
Specific usage

De geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren.

De geluidscontouren zijn niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau.

Constraints
Use limitation De eigenaars van de data maken in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. De eigenaars van de data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Use limitation De verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingkaart, referentiejaar 2011, belangrijke luchthavens, Lnight"
Use limitation De data met betrekking tot de luchthaven Brussels Airport vallen onder de toepassing van volgende disclaimer: https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/workspace/SpacesStore/a008ceba-c478-4c98-b565-3bd69096dfdc/BAC_Disclaimer_geluidskaarten_Brussels_Airport.pdf welke bij elke publicatie van data uitdrukkelijk vermeld moet worden.
Legal constraints
Other constraints Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. Zie onderstaande link: https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/hh/hh_lucht_lnight_2011/ows?service=WMS&request=GetLegendGraphic&format=image%2Fpng&width=30&height=30&layer=hh_lucht_lnight_2011&style=%20hh_lucht_lnight_std
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Legal constraints
Use constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints Juridische gebruiksbeperking: het hergebruik van de data, voor zowel commerciële als niet-commerciële doeleinden, is niet toegestaan.
Other constraints Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de Vlaamse overheid of de eigenaars van de data
Classification Unclassified: Available for general disclosure
Spatial representation type Vector: Vector data is used to represent geographic data
Denominator 20000
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Topic category
  • Environment
N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier Vlaanderen
Supplemental Information

Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG):

De Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingkaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingkaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingkaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen.

De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingkaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingkaarten:

http://www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richtlijn/goedgekeurde-geluidskaarten

Specifieke informatie geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens:

Overeenkomstig de definitie van een "belangrijke luchthaven" uit het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 tot omzetting van de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingkaarten van toepassing op de luchthaven Brussels Airport en bijkomend alle andere vliegvelden ingedeeld als klasse 1 inrichtingen volgens VLAREM titel I rubriek 57 (regionale luchthavens van Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem).

De strategische geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens in Vlaanderen zijn ter beschikking uit hoofde van de verplichting die de exploitant van een luchthaven klasse 1 heeft om jaarlijks de geluidscontouren en aanverwante gegevens te verstrekken (VLAREM II, artikel 5.57.2.2.). In afwijking van deze voorschriften uit VLAREM gebeurt dit 2-jaarlijks voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem.

De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration).

Door de jaarlijkse berekening weerspiegelen de geluidscontouren de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. Geluidscontouren zijn bijgevolg een evolutief gegeven; de ligging ervan vertoont jaarlijks fluctuaties in de geluidimmissie.

Feature catalogue description

Included with dataset Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)

Distribution

Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper July 1998)

Specification ESRI White Paper July 1998
Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
wwww.omgevingvlaanderen.be
Website wwww.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingkaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS )

WMS 'Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011'

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-GetMap van: Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS )

WFS endpoint - Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-GetFeature Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS luchtverkeer lnight 2011

OnLine resource No information provided.
OnLine resource Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Dit is de oorspronkelijke inputdata die nog niet werd omgezet naar Cloud-Optimized Geotiff. Download luchtverkeer lnight 2011

Data quality

Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Conformance result
Title Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) 2010-12-08
Explanation Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Pass No
Statement Aanmaak geluidskaarten
Description

De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata.

De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,...). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten)..

Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthavens over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk.

Belangrijkste bronnen:

1. Vluchtinformatie uit luchthaven vluchtdatabases

2. Gesynthetiseerde radardata (Belgocontrol)

3. Meteorologische gegevens (bron: Belgocontrol)

 
 
 
 
 
 

Conformiteit

Conformity
 
 
 

Toegangs- en gebruiksbeperkingen

mdLegalAndSecurityConstraintsSection

gmd:resourceConstraints
gmd:MD_LegalConstraints
gmd:otherConstraints
Metadata

Reference system

File identifier 46a5b396-8769-4b28-8d2f-ccd1394becae XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89 / UTM zone 31N (N-E)

Data identification

Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) 2012-10-12
Edition 2011
Identifier fc37e62f-815c-47df-a761-36c92e127fef
Purpose Algemene beleidsondersteunende kaart. Om een objectieve inschatting te kunnen maken van de geluidbelasting van de belangrijke luchthavens op de omgeving worden op periodieke basis geluidscontouren berekend. Deze geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De strategische geluidsbelastingkaart gerapporteerd in uitvoering van de Europese richtlijn Omgevingslawaai (RL 2002/49/EG) weerspiegelt de situatie voor het referentiejaar 2011.
Status Completed: Production of the data has been completed
Custodian: Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures appropriate care and maintenance of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
www.omgevingvlaanderen.be
Website www.omgevingvlaanderen.be
Owner: Party that owns the resource
Brussels Airport Company n.v./s.a. (BAC)
Luchthaven Brussel-Nationaal Zaventem 1930 BELGIE

+32 2 753 42 00
+32 2 753 42 50 
Owner: Party that owns the resource
Vlaamse overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Luchthavenbeleid - ( )
Koning Albert II-laan 20 bus 2 Brussel 1000 België

+ 32 2 553 78 11
+ 32 2 553 78 65 
Owner: Party that owns the resource
Internationale luchthaven Kortrijk-Welvelgem (WIV) - ( )
Luchthavenstraat 1, bus 1 Wevelgem 8560 België

Maintenance and update frequency 5annually: 5annually
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • geluidshinder
  • geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Metadata GDI-Vl-conform
Keywords
  • LUCHTHAVEN
  • GELUIDSCONTOUREN
  • GELUIDSHINDER
  • VLIEGTUIGGELUID, GELUID
INSPIRE priority data set (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Major airports noise exposure delineation - night (Noise Directive)
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • OpenbareMetadata
Specific usage

De geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren.

De geluidscontouren zijn niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau.

Constraints
Use limitation De eigenaars van de data maken in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. De eigenaars van de data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Use limitation De verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingkaart, referentiejaar 2011, belangrijke luchthavens, Lnight"
Use limitation De data met betrekking tot de luchthaven Brussels Airport vallen onder de toepassing van volgende disclaimer: https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/workspace/SpacesStore/a008ceba-c478-4c98-b565-3bd69096dfdc/BAC_Disclaimer_geluidskaarten_Brussels_Airport.pdf welke bij elke publicatie van data uitdrukkelijk vermeld moet worden.
Legal constraints
Other constraints Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. Zie onderstaande link: https://www.mercator.vlaanderen.be/raadpleegdienstenmercatorpubliek/hh/hh_lucht_lnight_2011/ows?service=WMS&request=GetLegendGraphic&format=image%2Fpng&width=30&height=30&layer=hh_lucht_lnight_2011&style=%20hh_lucht_lnight_std
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Legal constraints
Use constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints Juridische gebruiksbeperking: het hergebruik van de data, voor zowel commerciële als niet-commerciële doeleinden, is niet toegestaan.
Other constraints Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de Vlaamse overheid of de eigenaars van de data
Classification Unclassified: Available for general disclosure
Spatial representation type Vector: Vector data is used to represent geographic data
Denominator 20000
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Topic category
  • Environment
N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier Vlaanderen
Supplemental Information

Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG):

De Europese richtlijn "Omgevingslawaai" (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingkaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingkaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingkaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen.

De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingkaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingkaarten:

http://www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richtlijn/goedgekeurde-geluidskaarten

Specifieke informatie geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens:

Overeenkomstig de definitie van een "belangrijke luchthaven" uit het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 tot omzetting van de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingkaarten van toepassing op de luchthaven Brussels Airport en bijkomend alle andere vliegvelden ingedeeld als klasse 1 inrichtingen volgens VLAREM titel I rubriek 57 (regionale luchthavens van Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem).

De strategische geluidsbelastingkaarten van belangrijke luchthavens in Vlaanderen zijn ter beschikking uit hoofde van de verplichting die de exploitant van een luchthaven klasse 1 heeft om jaarlijks de geluidscontouren en aanverwante gegevens te verstrekken (VLAREM II, artikel 5.57.2.2.). In afwijking van deze voorschriften uit VLAREM gebeurt dit 2-jaarlijks voor de luchthaven Kortrijk-Wevelgem.

De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration).

Door de jaarlijkse berekening weerspiegelen de geluidscontouren de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. Geluidscontouren zijn bijgevolg een evolutief gegeven; de ligging ervan vertoont jaarlijks fluctuaties in de geluidimmissie.

Feature catalogue description

Included with dataset Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren (OpenbareMetadata)

Distribution

Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper July 1998)

Specification ESRI White Paper July 1998
Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
wwww.omgevingvlaanderen.be
Website wwww.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingkaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS )

WMS 'Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011'

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-GetMap van: Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS )

WFS endpoint - Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-GetFeature Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS luchtverkeer lnight 2011

OnLine resource No information provided.
OnLine resource Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Dit is de oorspronkelijke inputdata die nog niet werd omgezet naar Cloud-Optimized Geotiff. Download luchtverkeer lnight 2011

Data quality

Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Conformance result
Title Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) 2010-12-08
Explanation Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Pass No
Statement Aanmaak geluidskaarten
Description

De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata.

De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,...). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten)..

Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthavens over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk.

Belangrijkste bronnen:

1. Vluchtinformatie uit luchthaven vluchtdatabases

2. Gesynthetiseerde radardata (Belgocontrol)

3. Meteorologische gegevens (bron: Belgocontrol)

 
 
   

Distributie

gmd:distributionInfo

 
Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper July 1998)

Specification ESRI White Paper July 1998
Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
wwww.omgevingvlaanderen.be
Website wwww.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingkaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS )

WMS 'Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011'

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-GetMap van: Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS )

WFS endpoint - Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-GetFeature Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Geluidsbelasting luchtverkeer Lnight 2011

OnLine resource hh:hh_lucht_lnight_2011 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS luchtverkeer lnight 2011

OnLine resource No information provided.
OnLine resource Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Dit is de oorspronkelijke inputdata die nog niet werd omgezet naar Cloud-Optimized Geotiff. Download luchtverkeer lnight 2011

Meta-metadata

gmd:MD_Metadata

 
File identifier 46a5b396-8769-4b28-8d2f-ccd1394becae XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79

Objectencatalogus

gmd:contentInfo

gmd:featureCatalogueCitation
featureCatalogueCitationUuidref
 
 
Citation proposal

Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning). Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lnight - contouren. https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/api/records/46a5b396-8769-4b28-8d2f-ccd1394becae

Overviews

overview
thumbnail

Provided by

logo

Share on social sites

Associated resources



  •  
  •  
  •