• metadata.omgeving.vlaanderen.be
  •  
  •  
  •  

Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 treinpassages per jaar volgens RL 2002/49/EG, samen met impact aanvullende spoorwegen. Het referentiejaar van deze data is 2016.

Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden.

Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar.

owner : {{md.getOwnername()}}

{{'mdStatusRecord' | translate}}: {{('mdStatus-' + md.mdStatus) | translate}}
  • Identificatie
  • Inhoud
  • Referentiesysteem
  • Kwaliteit
  • Conformiteit
  • Toegangs- en gebruiksbeperkingen
  • Distributie
  • Meta-metadata
  • Objectencatalogus
  • Schema info
  • Ruimtelijke informatie

    Identificatie

    Identificatie

     

    Inhoud

    Inhoud

    Classification of data and services
     
    mdConstraintsSection
    gmd:resourceConstraints
     
     
    Metadata language Nederlands Dutch
    Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
     

Referentiesysteem

Reference system

Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89-extended / LAEA Europe

Kwaliteit

gmd:dataQualityInfo
gmd:lineage
gmd:processStep
 
gmd:source
Collection method
 
gmd:processor
Metadata

Reference system

File identifier 3d91eeb2-0d83-47b7-9334-d3c5ebe3febb XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89-extended / LAEA Europe

Data identification

Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) 2018-01-31
Edition November 2017
Identifier 226ec168-52ad-49bd-b7a5-e85cefd9e27f
Purpose

Algemene beleidsondersteunende kaart.

De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.

Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.

Status Completed: Production of the data has been completed
Owner: Party that owns the resource
Vlaamse Overheid - Agentschap Wegen en Verkeer - Afdeling Wegenbouwkunde
Olympiadelaan 10 Brussel 1140 BELGIE

+32 2 727 09 11
+32 2 727 09 05 
Owner: Party that owns the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Custodian: Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures appropriate care and maintenance of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning - ( )
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 België

+32 2 553 83 79
Maintenance and update frequency 5annually: 5annually
Date of next update 2022-12-31
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • geluidshinder
  • geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Vlaamse Open data
  • Herbruikbaar
  • Kosteloos
  • Metadata INSPIRE-conform
  • Metadata GDI-Vl-conform
Keywords
  • SPOORVERKEER
  • GELUIDSKAART
  • GELUIDSHINDER
  • HINDER, GELUID
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • OpenbareMetadata
Specific usage

De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.

De geluidskaarten met referentiejaar 2016 zijn accurater dan deze die werden opgemaakt naar aanleiding van vorige ronde (referentiejaar 2011), en wel voornamelijk om volgende redenen:

- Betere inschatting van hoogtes van terrein en van gebouwen: gebruik van een nieuwe datalagen (digitaal hoogtemodel Vlaanderen II en 3D GRB datalaag)

- Betere inschatting emissies spoorverkeer: een meetcampagne uitgevoerd in opdracht van Infrabel waardoor de emissies van het treinmaterieel correcter kon worden ingeschat (voorheen werd gebruik gemaakt van een Nederlandse categorieënindeling voor treinmaterieel)

Het is daarom niet aangewezen om de geluidscontouren van 2011 en 2016 te vergelijken ‘Schijnbare’ evoluties in geluidsblootstelling tussen 2011 en 2016 moeten daarom ook voorzichtig worden geïnterpreteerd.

Legal constraints
Use limitation Gebruik zonder garantie
Access constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Legal constraints
Use limitation Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
Use constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints De gegevens zijn beschermd door het auteursrecht. Indien u een ander type van gebruik wil maken van de gegevens, dan de hier vermelde, dient u zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens.
Other constraints In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Other constraints Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Other constraints Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Other constraints Bronvermeldingsvoorschrift: Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lden , Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving en AWV".
Other constraints Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt".
Security constraints
Use limitation security uselimitation
Classification Unclassified: Available for general disclosure
Spatial representation type Vector: Vector data is used to represent geographic data
Denominator 20000
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Topic category
  • Environment
N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier Vlaanderen
Supplemental Information

Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG):

De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen.

De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten:

https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten

Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer

Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar.

Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt.

De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012.

De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.

Feature catalogue description

Included with dataset Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren (OpenbareMetadata)

Distribution

Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper—July 1998)

  • GML (3.1.1)

Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
Units of distribution Vlaams Gewest
OnLine resource Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS )

WMS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-map Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS )

WFS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-feature Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS )

WMTS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-tile )

WMTS-getTile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

Data quality

Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Conformance result
Title Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) 2010-12-08
Explanation Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Pass No
Statement Aanmaak geluidskaarten
Description

De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde onder jaargemiddelde meteorologische omstandigheden.

Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand dat de berekening van het geluidsniveau op een regelmatig raster van 10m op 10m en op een relatieve hoogte van 4m voorstelt.

Belangrijkste bronnen:

1. Gegevens spoorverkeer 2016

2. Spoornetwerk Infrabel

3. Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen DHMV-II, versie 2016-04-28 (AIV)

4. 2D-GRB, versie 2016-11-11 (AIV)

5. 3D-GRB, versie 2015-01-10 (AIV)

6. Wegenregister (bruggen), versie 2016-12-15 (AIV)

7. CORINE landCOVER, versie 17 en Urban Atlas, versie 2012

 
 
 
 
 
 

Conformiteit

Conformity
 
 
 

Toegangs- en gebruiksbeperkingen

mdLegalAndSecurityConstraintsSection

gmd:resourceConstraints
gmd:MD_LegalConstraints
gmd:otherConstraints
Metadata

Reference system

File identifier 3d91eeb2-0d83-47b7-9334-d3c5ebe3febb XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Reference system identifier Belge 1972 / Belgian Lambert 72

Reference system

Reference system identifier ETRS89-extended / LAEA Europe

Data identification

Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) 2018-01-31
Edition November 2017
Identifier 226ec168-52ad-49bd-b7a5-e85cefd9e27f
Purpose

Algemene beleidsondersteunende kaart.

De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.

Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.

Status Completed: Production of the data has been completed
Owner: Party that owns the resource
Vlaamse Overheid - Agentschap Wegen en Verkeer - Afdeling Wegenbouwkunde
Olympiadelaan 10 Brussel 1140 BELGIE

+32 2 727 09 11
+32 2 727 09 05 
Owner: Party that owns the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Custodian: Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures appropriate care and maintenance of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning - ( )
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 België

+32 2 553 83 79
Maintenance and update frequency 5annually: 5annually
Date of next update 2022-12-31
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Regionaal
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • geluidshinder
  • geluidshinder
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • Toegevoegd GDI-Vl
  • Vlaamse Open data
  • Herbruikbaar
  • Kosteloos
  • Metadata INSPIRE-conform
  • Metadata GDI-Vl-conform
Keywords
  • SPOORVERKEER
  • GELUIDSKAART
  • GELUIDSHINDER
  • HINDER, GELUID
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic)
  • OpenbareMetadata
Specific usage

De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.

De geluidskaarten met referentiejaar 2016 zijn accurater dan deze die werden opgemaakt naar aanleiding van vorige ronde (referentiejaar 2011), en wel voornamelijk om volgende redenen:

- Betere inschatting van hoogtes van terrein en van gebouwen: gebruik van een nieuwe datalagen (digitaal hoogtemodel Vlaanderen II en 3D GRB datalaag)

- Betere inschatting emissies spoorverkeer: een meetcampagne uitgevoerd in opdracht van Infrabel waardoor de emissies van het treinmaterieel correcter kon worden ingeschat (voorheen werd gebruik gemaakt van een Nederlandse categorieënindeling voor treinmaterieel)

Het is daarom niet aangewezen om de geluidscontouren van 2011 en 2016 te vergelijken ‘Schijnbare’ evoluties in geluidsblootstelling tussen 2011 en 2016 moeten daarom ook voorzichtig worden geïnterpreteerd.

Legal constraints
Use limitation Gebruik zonder garantie
Access constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Other constraints Geen beperkingen op de publieke toegang.
Legal constraints
Use limitation Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
Use constraints Other restrictions: Limitation not listed
Other constraints De gegevens zijn beschermd door het auteursrecht. Indien u een ander type van gebruik wil maken van de gegevens, dan de hier vermelde, dient u zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens.
Other constraints In uitvoering van het Vlaamse decreet voor hergebruik van overheidsinformatie, is het hergebruik geregeld d.m.v. de Modellicentie voor gratis hergebruik. Dit betekent dat elk commercieel of niet-commercieel hergebruik voor onbepaalde duur is toegelaten, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Als enige gebruiksvoorwaarde geldt een bronvermeldingsplicht.
Other constraints Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang, op niveau van Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door deelnemers GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Other constraints Toegang en gebruik voor het uitvoeren van taken van algemeen belang door niet-Vlaamse overheidsinstanties is geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering met de regels voor toegang en gebruik van geografische gegevensbronnen toegevoegd aan de GDI, door overheidsdiensten die geen deelnemer zijn aan GDI-Vlaanderen. Dit gebruik is kosteloos.
Other constraints Bronvermeldingsvoorschrift: Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart – 2016 – belangrijke en aanvullende spoorwegen – Lden , Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving en AWV".
Other constraints Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt".
Security constraints
Use limitation security uselimitation
Classification Unclassified: Available for general disclosure
Spatial representation type Vector: Vector data is used to represent geographic data
Denominator 20000
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Topic category
  • Environment
N
S
E
W
thumbnail


Geographic identifier Vlaanderen
Supplemental Information

Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG):

De Europese richtlijn ‘Omgevingslawaai’ (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30 000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50 000 vliegbewegingen per jaar met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen en agglomeraties met meer dan 100 000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moet binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidsactieplannen.

De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is representatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.

Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten:

https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten

Specifieke informatie geluidsbelastingskaarten spoorverkeer

Overeenkomstig de definitie van ‘belangrijke spoorwegen’ uit de richtlijn 2002/49/EG, is de opmaak van strategische geluidsbelastingskaarten voor spoorverkeer van toepassing op spoorwegen met meer dan 30.000 voertuigpassages per jaar.

Bij de berekening van de geluidscontouren voor spoorverkeer werden echter ook enkele aanvullende spoorwegen in rekening gebracht zodat het spoorwegennetwerk dat wordt beschouwd een min of meer aansluitend geheel vormt.

De geluidskaarten werden berekend op de manier beschreven in bijlage 2.2.4.2 van VLAREM-II. Dit betekent onder meer dat de geluidskaarten worden berekend volgens de Nederlandse Standaardrekenmethode II – SRM II, voor spoorverkeer beschreven in het Reken- en Meetvoorschrift Geluid 2012.

De geluidskaarten hebben enkel een globaal strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie op een bepaalde lokale situatie.

Feature catalogue description

Included with dataset Yes
Feature catalogue citation
  • Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren (OpenbareMetadata)

Distribution

Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper—July 1998)

  • GML (3.1.1)

Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
Units of distribution Vlaams Gewest
OnLine resource Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS )

WMS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-map Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS )

WFS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-feature Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS )

WMTS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-tile )

WMTS-getTile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

Data quality

Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Conformance result
Title Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) 2010-12-08
Explanation Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
Pass No
Statement Aanmaak geluidskaarten
Description

De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde onder jaargemiddelde meteorologische omstandigheden.

Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand dat de berekening van het geluidsniveau op een regelmatig raster van 10m op 10m en op een relatieve hoogte van 4m voorstelt.

Belangrijkste bronnen:

1. Gegevens spoorverkeer 2016

2. Spoornetwerk Infrabel

3. Digitaal Hoogtemodel Vlaanderen DHMV-II, versie 2016-04-28 (AIV)

4. 2D-GRB, versie 2016-11-11 (AIV)

5. 3D-GRB, versie 2015-01-10 (AIV)

6. Wegenregister (bruggen), versie 2016-12-15 (AIV)

7. CORINE landCOVER, versie 17 en Urban Atlas, versie 2012

 
 
   

Distributie

gmd:distributionInfo

 
Distribution format
  • Shapefile (ESRI White Paper—July 1998)

  • GML (3.1.1)

Distributor
Distributor: Party who distributes the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8 Brussel 1000 BELGIE

+32 2 553 83 79
http://www.omgevingvlaanderen.be
Website http://www.omgevingvlaanderen.be
Fees Gratis
Ordering instructions Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
Units of distribution Vlaams Gewest
OnLine resource Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren ( WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download )

Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS )

WMS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities )

WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMS-1.3.0-http-get-map )

WMS-map Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS )

WFS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities )

WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature )

WFS-feature Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( GLG:KML-2.0-http-get-map )

KML service Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities )

WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS )

WMTS Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

OnLine resource hh:hh_spoor_lden_2016 ( OGC:WMTS-1.0.0-http-get-tile )

WMTS-getTile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren

Meta-metadata

gmd:MD_Metadata

 
File identifier 3d91eeb2-0d83-47b7-9334-d3c5ebe3febb XML
Metadata language Nederlands Dutch
Character set UTF-8 UTF8: 8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
Hierarchy level Dataset: Information applies to the dataset
Hierarchy level name Dataset
Date stamp 2023-01-23
Metadata standard name ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
Metadata standard version GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
Point of contact: Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the resource
Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Koning Albert II-laan 20 bus 8

+ 32 2 553 83 79

Objectencatalogus

gmd:contentInfo

gmd:featureCatalogueCitation
featureCatalogueCitationUuidref
 
 
Citation proposal

Vlaamse Overheid - Departement Omgeving - Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning). Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke en aanvullende spoorwegen - Lden - contouren. https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/api/records/3d91eeb2-0d83-47b7-9334-d3c5ebe3febb

Overviews

Provided by

logo

Share on social sites

Associated resources



  •  
  •  
  •