Metadata |
File identifier |
3b4ee1c7-6a85-4b0a-8a00-b2a881e6c708
XML
|
Metadata language |
Nederlands
Dutch
|
Character set |
UTF-8
UTF8:
8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
|
Hierarchy level |
Dataset:
Information applies to the dataset
|
Hierarchy level name |
Dataset
|
Point of contact:
Party who can be contacted for acquiring knowledge about or acquisition of the
resource
|
|
Date stamp |
2023-01-23
|
Metadata standard name |
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
|
Metadata standard version |
GDI-Vlaanderen Best Practices - versie 2.0
|
Date (Creation: Date identifies when the resource was brought into existence) |
2017-12-13
|
Edition |
December 2017
|
Identifier |
47159417-6a29-4e34-817a-497bd42812c0
|
Purpose |
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de geluidblootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke, gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar, en verstrekker van deze data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gevevens. Informatie uit de kaaren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
|
Status |
Completed:
Production of the data has been completed
|
Owner:
Party that owns the resource
|
|
Custodian:
Party that accepts accountability and responsability for the data and ensures
appropriate care and maintenance of the resource
|
|
Maintenance and update frequency |
5annually:
5annually
|
Date of next update |
2022-12-31
|
INSPIRE - Spatial scope (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic) |
|
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic) |
|
GEMET - Concepten, versie 2.4 (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic) |
|
GDI-Vlaanderen Trefwoorden (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic) |
|
Keywords |
-
LUCHTVERKEER
-
GELUIDSKAART
-
BRUSSELS AIRPORT
-
BRUSSEL-NATIONAAL
-
GELUIDSHINDER
-
HINDER, GELUID
|
Keywords (Theme: Keyword identifies a particular subject or topic) |
|
Specific usage |
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC.
|
Constraints |
Use limitation |
Brussels Airport Company maakt in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. Brussels Airport Company draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de geluidscontouren kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie of enige vergoeding vanwege de luchthavenbeheerder BAC.
|
Use limitation |
De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid of BAC
|
|
Legal constraints |
Use limitation |
De gegevens zijn auteursrechtelijk beschermd. De informatie is openbaar en eenieder heeft inzagerecht conform het decreet openbaarheid van bestuur. Het gebruik van taken van algmeen belang door instanties (openbare instellingen) is geregeld door het decreet betreffende Geografische Data-Infrastructuur Vlaanderen. Voor elk ander gebruik dient de gebruiker zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens. Bronvermelding dient te gebeuren conform de werkwijze opgegeven door de eigenaar.
|
Use limitation |
Verplicht te gebruiken referentie luidt: "Strategische geluidsbelastingskaart, referentiejaar 2016, belangrijke luchthaven, Lden, Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving (BJO)"
|
Use limitation |
Bij weergave van deze dataset dient er een legende te worden gebruikt. *** aan te vullen na publicatie WMS ***
|
Access constraints |
Other restrictions:
Limitation not listed
|
Other constraints |
other constraints
|
Other constraints |
Geen beperkingen op de publieke toegang.
|
|
Security constraints |
Use limitation |
security uselimitation
|
Classification |
Unclassified:
Available for general disclosure
|
|
Spatial representation type |
Vector:
Vector data is used to represent geographic data
|
Denominator |
20000
|
Metadata language |
Nederlands
Dutch
|
Character set |
UTF-8
UTF8:
8-bit variable size UCS Transfer Format, based on ISO/IEC 10646
|
Topic category |
|
|
Geographic identifier |
Vlaanderen
|
Supplemental Information |
Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG):
De Europese richtlijn 'Omgevingslawaai' (2002/49/EG) legt lidstaten de verplichting op om strategische geluidsbelastingskaarten op te maken van de wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar, luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar (met uitsluiting van oefenvliegtuigen met lichte vliegtuigen) en agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners. Strategische geluidsbelastingskaarten worden ten minste om de 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van hun opstelling, opnieuw bezien en zo nodig aangepast. De kaarten en de bijhorende blootstellingsgegevens moeten binnen vastgestelde termijnen 5-jaarlijks gerapporteerd worden aan de Europese Commissie. Strategische geluidsbelastingskaarten vormen de basis voor het opstellen van 5-jaarlijks op te stellen geluidactieplannen.
De geluidsbelasting weergegeven op de strategische geluidsbelastingskaarten wordt uitgedrukt in twee door Europa voorgeschreven jaargemiddelde indicatoren Lden en Lnight. De Lden-indicator geeft een gemiddelde van de geluidsniveaus over een volledige dag, avond en nacht, waarbij men de avond- en nachtniveaus zwaarder laat doorwegen. Deze indicator is respresentatief voor mogelijke hinder. De Lnight-indicator stelt enkel het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus een maat voor mogelijke slaapverstoring.
Voor meer informatie over de strategische geluidsbelastingskaarten: https://www.lne.be/over-de-geluidsbelastingskaarten.
Specifiek informatie geluidsbelastingskaarten luchtverkeer:
De 5-jaarlijkse actualisatie van de strategische geluidsbelastingskaarten voor de luchthaven Brussels Airport, overeenkomstig artikel 7 van richtlijn 2002/49/EG, is beschikbaar in de vorm van het jaarlijks contourrapport opgemaakt in opdracht van de luchthavenbeheerder in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden (Hst. 5.57 Vliegvelden). Het studierapport beschrijft uitgebreid de geluidimpact van vliegbewegingen uitgevoerd in 2016 op de omgeving rond de luchthaven, zowel in het Vlaams Gewest als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De geluidscontouren van Lden werden voor het jaar 2016 berekend met het Integrated Noise Model (INM) versie 7.0b.
Algemene toelichting bij de jaarlijkse contouren gerapporteerd in het kader van VLAREM sectorale vergunningsvoorwaarden:
De jaarlijkse geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De geluidscontouren beschrijven een gemiddelde status van data die voortdurend wijzigen. Voor hun juistheid worden de geluidscontouren vergeleken met geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven. De geluidscontouren zijn het resultaat van een gedetailleerde berekening met een in VLAREM Hst. 5.57 voorgeschreven rekenmodel: INM (Integrated Noise Model). Dit rekenmodel wordt wereldwijd toegepast en wordt ter beschikking gesteld door de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA (Federal Aviation Administration). Meer info over de jaarlijkse geluidscontourberekening in opdracht van BAC is terug te vinden op de website van Brussels Airport:
http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/
.
|
Included with dataset |
Yes
|
Feature catalogue citation |
|
Distribution format |
-
Shapefile
(ESRI White Paper—July 1998)
-
GML
(3.1.1)
|
Distributor |
Distributor:
Party who distributes the resource
|
|
Fees |
Gratis
|
Ordering instructions |
Vrije toegang tot de kaart via viewer voor geluidsbelastingskaarten. (****Van zodra beschikbaar ook tot WMS en WFS****).
|
|
Units of distribution |
Vlaams Gewest
|
OnLine resource |
Download Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
(
WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download
)
Link naar zipped shapefile Strategische geluidsbelastingskaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WMS
)
WMS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-capabilities
)
WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-map Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WFS
)
WFS Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-capabilities
)
WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
)
WFS-feature Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
GLG:KML-2.0-http-get-map
)
KML service Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
OnLine resource |
hh:hh_lucht_lden_2016
(
OGC:WMTS-1.0.0-http-get-capabilities
)
WMTS-capabilities Strategische geluidsbelastingkaart - 2016 - belangrijke luchthaven(s) - Lden - contouren
|
Hierarchy level |
Dataset:
Information applies to the dataset
|
Conformance result |
Title |
Verordening (EU) nr. 1089/2010 van de Commissie van 23 november 2010 ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot ruimtelijke gegevens |
Date (Publication: Date identifies when the resource was issued) |
2010-12-08
|
Explanation |
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
|
Pass |
No
|
|
Statement |
Rapport 'Geluidscontouren rond Brussels Airport - Jaar 2016', rapport PA2017_001_BAC, 17.04.2017 in opdracht van Brussels Airport Company (BAC) uitgevoerd door Universiteit Gent, Vakgroep Informatietechnologie (INTEC° Onderzoeksgroep WAVES).
|
Description |
De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). De berekeningen werden uitgevoerd met het rekenmodel INM 7.0b met een ‘refinement’ van 9 en tolerance 0,5 binnen een grid met oorsprong op -8 NM (NM: ‘Nautical Mile = 1852 m) in horizontale richting en -6 NM in verticale richting ten opzichte van het luchthavenreferentiepunt (ARP: 50°54’05” N – 04°29’04”E in WGS84). Het rekengrid heeft rechthoekige afmetingen van 19 NM in horizontale richting en 12 NM in verticale richting.
Belangrijkste databronnen:
1. Vluchtinformatie uit de luchthaven CDB of 'Central Data Base (bron: Brussels Airport Company)
2. Radar Track informatie (bron: Belgocontrol)
3. Meterelogische gegevens (bron: Belgocontrol)
|
|