28db7a8a-6161-4c8a-b311-a2a126845ee6
Nederlands
UTF-8
dataset
dataset
Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Departement Omgeving
02 553 83 79
Koning Albert II-laan 20, bus 8
Brussel
1000
België
bjo.omgeving@vlaanderen.be
2023-12-10
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0
Belge 1972 /
Belgian Lambert 72
Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lden - contouren
Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lden - contouren
2012-10-12
a2d52409-ca8b-448d-beec-396ccb5b4fa5
MercatorNet-be
Strategische geluidsbelastingkaart van belangrijke luchthavens. Het referentiejaar van deze data is 2011. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie rond de luchthavens van Brussels Airport, Oostende-Brugge, Antwerpen-Deurne en Kortrijk-Wevelgem aangegeven. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast 's avonds en 's nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingkaart wordt 5-jaarlijks geactualiseerd.De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Algemene beleidsondersteunende kaart. Om een objectieve inschatting te kunnen maken van de geluidbelasting van de belangrijke luchthavens op de omgeving worden op periodieke basis geluidscontouren berekend. Deze geluidscontouren weerspiegelen de evoluties en gebeurtenissen die een impact kunnen hebben op de lawaaiproductie van het landend en opstijgend luchtverkeer en kunnen als dusdanig gebruikt worden om de geluidssituatie te beschrijven alsook om de effecten van vlootveranderingen, veranderingen in vluchtaantallen en eventuele maatregelen te evalueren. De strategische geluidsbelastingkaart gerapporteerd in uitvoering van de Europese richtlijn Omgevingslawaai (RL 2002/49/EG) weerspiegelt de situatie voor het referentiejaar 2011.
BRUSSELS AIRPORT COMPANY
Auguste Reyerslaan 80
Schaarbeek
1030
België
MercatorNet
02 553 83 50
Koning Albert II-laan 20, bus 8
Brussel
1000
België
MercatorNet@vlaanderen.be
Beleidsontwikkeling en juridische ondersteuning
Departement Omgeving
02 553 83 79
Koning Albert II-laan 20, bus 8
Brussel
1000
België
bjo.omgeving@vlaanderen.be
Menselijke gezondheid en veiligheid
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
2008-06-01
Directive 2002/49/EC
Environmental noise exposure (Noise Directive)
Major airports noise exposure delineation (Noise Directive)
Major airports noise exposure delineation day-evening-night (Noise Directive)
INSPIRE priority data set
2018-04-04
Lijst M&R INSPIRE
Herbruikbaar
Kosteloos
Toegevoegd GDI-Vl
Vlaamse Open data
Metadata INSPIRE-conform
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
2014-02-26
MercatorNet
OpenbareMetadata
luchtverkeer
geluidskaart
geluidshinder
hinder
geluid
Brussel-Nationaal
Brussels Airport
Vlaams Gewest
Vlaamse regio's
2013-04-18
publication
Regionaal
INSPIRE - Spatial scope
2019-05-22
De eigenaars van de data maken in verband met de nauwkeurigheid en het toepassingsbereik van de verstrekte informatie het volgende voorbehoud. De geluidsbelasting op een punt zoals die door geluidscontouren wordt weergegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel, waarbij de uiteindelijke nauwkeurigheid in belangrijke mate afhankelijk is van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De nauwkeurigheid waarmee de immissieniveaus berekend kunnen worden, is afhankelijk van meerdere factoren (versie van het rekenmodel, graad van nauwkeurigheid van de bronkarakterisering en modellering van vliegroutes, de modellering van overdrachtbepalende parameters,…). De immissievoorwaarden veronderstellen een situatie van invallend geluid in het vrije veld zonder simulatie van overdrachtsmechanismen op het niveau van het terrein (bodemeffecten, reflecties en afscherming van objecten). Hoewel de overeenstemming tussen berekende waarden en de gemeten waarden in permanente meetstations rond de luchthaven over het algemeen goed is, zijn afwijkingen tussen de resultaten van het rekenmodel en de werkelijke optredende geluidssituatie op het terrein onvermijdelijk. De geluidscontouren zijn daarom niet geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de actuele geluidssituatie op lokaal niveau. De eigenaars van de data dragen desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens.
Openbare toegang beperkt volgens artikel 13(1)(e) van de INSPIRE Richtlijn
De publieke toegang tot deze is beperkt omdat de publicatie ervan afbreuk
doet aan intellectuele eigendomsrechten. Indien u gebruik wilt maken van de gegevens dient u
zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens.
De publieke toegang tot deze is beperkt omdat de publicatie ervan afbreuk
doet aan intellectuele eigendomsrechten. Indien u gebruik wilt maken van de gegevens dient u
zich te wenden tot de eigenaar van de gegevens.
1000
Nederlands
UTF-8
environment
Huidige begrenzing
2.53000
5.92000
50.67000
51.51000
Vlaams Gewest
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
true
Shapefile
GML
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.a2d52409-ca8b-448d-beec-396ccb5b4fa5.multiple_layer.zip
WWW:DOWNLOAD-1.0-http--download
Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - Belangrijke luchthavens - Lden - contouren
Download luchtverkeer lden 2011
VERORDENING (EU) Nr. 1089/2010 VAN DE COMMISSIE van 23 november
2010
ter uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG van het Europees
Parlement en
de Raad betreffende de interoperabiliteit van verzamelingen
ruimtelijke gegevens en van diensten met betrekking tot
ruimtelijke
gegevens
2010-12-08
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
true
meter
%
%
%
Aanmaak geluidskaarten