Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 trein- of trampassages per jaar volgens RL 2002/49/EG. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Simple
- Date (Creation date)
- 2023-06-01
- Date (Publication date)
- 2023-10-06
- Citation identifier
- MercatorNet-be / e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e
- Purpose
-
Algemene beleidsondersteunende kaart. De geluidskaarten hebben enkel een strategisch nut (het geven van globale informatie over de blootstelling aan geluid in Vlaanderen). Ze zijn niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke gedetailleerde informatie over de geluidssituatie op lokaal niveau. De beheerder, eigenaar en verstrekker van de data draagt desbetreffende dan ook geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet wat betreft de eventuele koppeling van deze gegevens met andere gegevens. Informatie uit de kaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
- Status
- Completed
- Maintenance and update frequency
- As needed
-
INSPIRE priority data set
-
-
Directive 2002/49/EC
-
Environmental noise exposure (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation (Noise Directive)
-
Major railways noise exposure delineation day-evening-night (Noise Directive)
-
-
GDI-Vlaanderen Trefwoorden
- Keywords Trefwoorden
-
-
MercatorNet
-
OpenbareMetadata
-
hh_spoor_lden_2021_c
-
spoorverkeer
-
geluidskaart
-
geluidshinder
-
hinder
-
geluid
-
tramverkeer
- HVD
-
- INSPIRE - Ruimtelijke dekking
-
-
Regionaal
-
Resource specific usage
- Use limitation
-
Beperking(en) op de publieke toegang
- Access constraints
- Other restrictions
- Other constraints
- Geen beperkingen op de publieke toegang.
- Use limitation
-
Toegangs- en (her)gebruiksvoorwaarden
- Use constraints
- Other restrictions
- Classification
- Unclassified
- Spatial representation type
- Vector
- Denominator
- 1000
- Language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Topic category
-
- Environment
- Description
-
Huidige begrenzing
- Geographic identifier
- Vlaams Gewest
- Supplemental Information
-
Gelieve contact op te nemen met de data-eigenaar indien er fouten
teruggevonden worden in deze dataset.
- Unique resource identifier
- Belge 1972 / Belgian Lambert 72
- Unique resource identifier
- ETRS89 / Belgian Lambert 2008
- Distribution format
-
Name Version GeoPackage
- OnLine resource
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
Download hh:hh_spoor_lden_2021_c
- OnLine resource
-
Strategic noise maps (DF4_8) for major railways
Deze dataset werd gerapporteerd bij het Europees Milieuagentschap. Het rapport daarover is raadpleegbaar via deze link.
- OnLine resource
-
DF_4_8_MajorRailways-StrategicNoiseMaps.gpkg
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren - MajorRailways-StrategicNoiseMaps
- OnLine resource
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WMS
)
WMS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- OnLine resource
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WMS-1.3.0-http-get-map
)
WMS-getmap Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- OnLine resource
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WFS
)
WFS-capabilities Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- OnLine resource
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:WFS-2.0.0-http-get-feature
)
WFS-getfeature Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- OnLine resource
-
hh:hh_spoor_lden_2021_c
(
OGC:OGC-API-Features
)
OGC Features API: Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
- Hierarchy level
- Dataset
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2010-12-08
- Explanation
-
Geharmoniseerd volgens INSPIRE verordening
- Pass
- Yes
Conformance result
- Date (Publication date)
- 2023-01-20
- Pass
- Yes
Absolute external positional accuracy
Quantitative result
Completeness omission
Quantitative result
Completeness commission
Quantitative result
Thematic classification correctness
Quantitative result
- Statement
-
De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidskaart wordt aangegeven is het resultaat van een geluidsoverdrachtsberekening op basis van een zorgvuldig samengesteld rekenmodel volgens de verplichte Europese rekenmethode (bijlage II van RL 2002/49/EG). De uiteindelijke nauwkeurigheid is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van de beschikbare inputdata. De geluidskaarten hebben betrekking op een zeer uitgestrekt gebied en representeren een langetermijngemiddelde. Deze shapefiles zijn het resultaat van de afleiding van de geluidscontouren per 5 dB op basis van een rasterbestand dat de berekening van het geluidsniveau op een onregelmatig raster afhankelijk van de afstand tot de bron: tot 100m is het grid 10x10m, 100-300m is het grid 20x20m, 300-1000m is het grid 100x100m en > 1000m is het grid 200x200m. De berekening gebeurt voor een relatieve hoogte van 4m. Belangrijkste bronnen: gegevens treinverkeer 2021, gegevens tramverkeer 2021, spoornetwerk Infrabel, spoornetwerk De Lijn, 3D GRB, Corine Landcover, Urban Atlas. Een uitgebreide beschrijving van de herkomst en werkwijze voor het opmaak van deze data is terug te vinden in het eindrapport: DGMR en GIM, 2022, Opmaak Strategische geluidsbelastingkaarten weg- en spoorverkeer (ronde 4) - Eindrapport, in opdracht van de Vlaamse Overheid - Dep. Omgeving en AWV.
- Included with dataset
- Yes
- Feature catalogue citation
Metadata Metadata
- File identifier
- 0f48e098-112d-551a-bf5c-efabc5eb689b XML
- Metadata language
- Nederlands; Vlaams
- Character set
- UTF8
- Parent identifier
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (dataset serie)
367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02
- Hierarchy level
- Dataset
- Hierarchy level name
-
dataset
- Date stamp
- 2024-11-18
- Metadata standard name
-
ISO 19115/2003/Cor.1:2006/INSPIRE-TG2.0
- Metadata standard version
-
GDI-Vlaanderen Best Practices – versie 2.0